noProduktnummer: Hanssport-1
HANS Sport- Head and neck support
HANS Schroth
Schroth Sport HANS-system. "HANS SPORT". Den er laget av carbon og glassfiber.
Veier ca 1,2 kg som er 500 gram mer enn "pro-serien".
**
HANS® har lenge blitt brukt i formel 1 og Indy Cart. Det er nå krav i Rally-VM, og det er også på full fart inn i all internasjonal bilsport.
OBS!!Fra 2007 er det innført et krav i alle Norske rally/Sprintrally for WRC/Gr.N4 om å bruke HANS®-system for fører og kartleser. Her kan det ikke brukes ettermonterte Hans anker på hjelmer. I nasjonale klasser kan det brukes hjelmer med ettermonterte HANS®-ankere.
HANS®-kraven krever hjelm med spesielle ankere. Belte og stol kan være det samme , men det finnes også spesialtilpasset utstyr her.
HANS®-systemet produseres kun hos noen få fabrikker i verden, og i noen forskjellige versjoner. Vi fører Sparco/Schroth i Pro utgaven(det vil si full-carbon, som igjen gir den laveste vekten).
HANS®-kraven leveres i forskjellige grader. Gradene er bakplatens vinkel i forhold til buen på brystbeinsstøtten.
Hvis du kjører en rallybil, så er sittestillingen mer oppreist enn f.eks i en formelbil. I en rallybil vil nakken og ryggen være rett, nesten lik en person som står oppreist. Her er det 20-graders HANS® som i de fleste tillfeller er riktig.
I en formelbil så er sittestillingen mer liggende, og av den grunn så blir vinkelen på HANS®-kraven skarpere enn i rally. Derfor brukes en HANS®-krave som har 30, eller 40-graders vinkel.
Det kan også i spesielle tilfeller være nødvendig å benytte en annen vinkel pga. et meget flatt brystbein eller skuldre som er fremskutt.
Det neste man må finne ut er størrelse. Dette er bredden, og buen på brystbein-støtten. Det er derfor veldig viktig at HANS®-kraven prøves på, for å se hvilken som passer best. Vi er alle forskjellig bygd og derfor mener vi at HANS® må prøves hos oss og ikke bestilles på Post ordre.
En feil brukt HANS® kan faktisk være veldig skadelig selv i små ulykker.
Henning Solberg og Cato Menkerud bruker HANS® fra oss. De sier dette etter den siste smellen i Australia: Uten en riktig Hans ,så ville utfallet vært noe helt annet. En G sensor i bilen målte 20G under smellen.
Dette er 20 ganger Henning og Catos kroppsvekt. Et menneske hode veier i snitt ca 5 kg pluss hjelm. Ganger vi dette med 20G kommer vi til at Hennings hode veide ca 120kg.
Henning og Cato kom fra det uten store skader. Vi mener at Henning og Cato kan takke utstyre som HANS®-krave, stol med vinger og et belte som er riktig justert.
Gundersen Motorsport AS var første firma i Norden med HANS©.
Allerede i 2004 hadde vi HANS®-kraver klar for levering i Norge. Vi har hatt flere av våre ansatte på kurs i Tyskland for montering og tilpassing av utstyr.
Gundersen Motorsport AS er som eneste firma i Norden autorisert til å montere Hans ankere på hjelmer (dette gjelder kun Nasjonale klasser).
Vi har levert et stort antall HANS®-kraver allerede på det Nordiske markedet og er uten tvil den med mest erfaring.
Hvem bør bruke HANS®? Jo, for eksempel crosskart, short car, bilcross, RCN, Super Nasjonal, rally, baneracing, og alle ellers som bruker racing-belter og hjelm.
Det at HANS® hjelper er hevet over all tvil, når det kommer til hode og nakkeskader